1950
betlém maňáskový
Eva Zemandlová se narodila v Prostějově. Po absolvování Střední průmyslové školy oděvní ve svém rodném městě si dále rozšířila vzdělání ekonomickou nástavbou v Přerově. Celý svůj profesní život spojila s oděvním průmyslem. Dlouhá léta pracovala ve Výzkumném ústavu oděvním (VÚO), později své zkušenosti zúročila i v soukromé sféře. Již v 80. letech se však ve svém volném čase začala věnovat výtvarné tvorbě. Malovala miniaturní obrázky a ručně vyráběla šperky ze dřeva. V době, kdy byly mnohé produkty nedostupné, si sama vymýšlela a tvořila oblíbené hračky, například dnes již legendární postavičky Monchhichi, které si u nás získaly popularitu pod názvem Mončičáci. V 90. letech přešla k výrobě panenek waldorfského typu, a od nich byl už jen krok ke tvorbě maňásků, kteří se postupně staly středobodem jejího tvůrčího života. Po odchodu do důchodu se této své zálibě začala věnovat naplno a s nadšením se pustila do navrhování a výroby originálních autorských maňásků. Ve své tvorbě se snažila navázat na poetiku a jemný humor tradičních českých ilustrací. Velkou inspirací jí byla především výtvarnice Helena Zmatlíková a její líbezné, dětem blízké postavičky.
V období, kdy na trhu prakticky nebyli k dostání žádní maňásci, tvořila zvířátka. Prvním větším impulzem pro posun k figurálním postavám byla zakázka na Den Země v Bruselu, pro kterou vytvořila první kolekci lidských postaviček.
S rostoucím zájmem a proměnou trhu začala svou nabídku dále rozvíjet. Od zvířecích motivů, které se postupně staly komerčně dostupnými, přešla k tvorbě maňásků s lidskými rysy a různorodými charaktery. Aby se odlišila od konkurence, začala postupně zvětšovat velikost svých výtvorů. Dnes její maňásci dosahují výšky až 80 cm. Každý kus je naprosto originální, ručně šitý a vytvářený s důrazem na detail. Právě tato unikátnost a precizní zpracování ji odlišují od sériové výroby a činí z jejích maňásků skutečné umělecké předměty. Maňásci Evy Zemandlové vznikají výhradně na zakázku, a to zejména pro profesionální divadla, mateřské školy, základní školy, dětské skupiny, knihovny či kulturní instituce. Během přibližně patnácti let, kdy se této tvorbě intenzivně věnuje, vytvořila už téměř 2000 maňásků.
Spolupracovala i s divadelními scénami. Výrazným příkladem je zakázka pro scénáristu a režiséra Luboše Baláka, který si přál maňáska podle herce Miroslava Táborského pro svou hru Komedie o komorníkovi. Tato postava měla symbolizovat jeho imaginární „druhé já“. Při premiéře inscenace v roce 2022 v Komorním divadle Kalich v Praze pak Eva Zemandlová překvapila samotného autora, když mu osobně předala i maňáska vytvořeného podle jeho vlastní podoby.
Jedinečným výtvarným počinem je její originální maňáskový betlém, který je netradiční a výtvarně osobitý s důrazem na autorskou invenci a cit pro tradiční českou symboliku.
Tvorba Evy Zemandlové spojuje řemeslnou zručnost, výtvarné cítění a lásku k dětskému světu. Každý její maňásek vypráví vlastní příběh a každý z nich dokáže rozesmát, potěšit i inspirovat.




