EVA ZEMANDLOVÁ – MGP

EVA ZEMANDLOVÁ

1950

betlém maňáskový

Eva Zemandlová se narodila v Prostějově. Po absolvování Střední průmyslové školy oděvní ve svém rodném městě si dále rozšířila vzdělání ekonomickou nástavbou v Přerově. Celý svůj profesní život spojila s oděvním průmyslem. Dlouhá léta pracovala ve Výzkumném ústavu oděvním (VÚO), později své zkušenosti zúročila i v soukromé sféře. Již v 80. letech se však ve svém volném čase začala věnovat výtvarné tvorbě. Malovala miniaturní obrázky a ručně vyráběla šperky ze dřeva. V době, kdy byly mnohé produkty nedostupné, si sama vymýšlela a tvořila oblíbené hračky, například dnes již legendární postavičky Monchhichi, které si u nás získaly popularitu pod názvem Mončičáci. V 90. letech přešla k výrobě panenek waldorfského typu, a od nich byl už jen krok ke tvorbě maňásků, kteří se postupně staly středobodem jejího tvůrčího života. Po odchodu do důchodu se této své zálibě začala věnovat naplno a s nadšením se pustila do navrhování a výroby originálních autorských maňásků. Ve své tvorbě se snažila navázat na poetiku a jemný humor tradičních českých ilustrací. Velkou inspirací jí byla především výtvarnice Helena Zmatlíková a její líbezné, dětem blízké postavičky.

V období, kdy na trhu prakticky nebyli k dostání žádní maňásci, tvořila zvířátka. Prvním větším impulzem pro posun k figurálním postavám byla zakázka na Den Země v Bruselu, pro kterou vytvořila první kolekci lidských postaviček.

S rostoucím zájmem a proměnou trhu začala svou nabídku dále rozvíjet. Od zvířecích motivů, které se postupně staly komerčně dostupnými, přešla k tvorbě maňásků s lidskými rysy a různorodými charaktery. Aby se odlišila od konkurence, začala postupně zvětšovat velikost svých výtvorů. Dnes její maňásci dosahují výšky až 80 cm. Každý kus je naprosto originální, ručně šitý a vytvářený s důrazem na detail. Právě tato unikátnost a precizní zpracování ji odlišují od sériové výroby a činí z jejích maňásků skutečné umělecké předměty. Maňásci Evy Zemandlové vznikají výhradně na zakázku, a to zejména pro profesionální divadla, mateřské školy, základní školy, dětské skupiny, knihovny či kulturní instituce. Během přibližně patnácti let, kdy se této tvorbě intenzivně věnuje, vytvořila už téměř 2000 maňásků.

Spolupracovala i s divadelními scénami. Výrazným příkladem je zakázka pro scénáristu a režiséra Luboše Baláka, který si přál maňáska podle herce Miroslava Táborského pro svou hru Komedie o komorníkovi. Tato postava měla symbolizovat jeho imaginární „druhé já“. Při premiéře inscenace v roce 2022 v Komorním divadle Kalich v Praze pak Eva Zemandlová překvapila samotného autora, když mu osobně předala i maňáska vytvořeného podle jeho vlastní podoby.

Jedinečným výtvarným počinem je její originální maňáskový betlém, který je netradiční a výtvarně osobitý s důrazem na autorskou invenci a cit pro tradiční českou symboliku.

Tvorba Evy Zemandlové spojuje řemeslnou zručnost, výtvarné cítění a lásku k dětskému světu. Každý její maňásek vypráví vlastní příběh a každý z nich dokáže rozesmát, potěšit i inspirovat.

Z expozice betlémů s názvem Štěstí, zdraví, pokoj svatý
Eva Zemandlová, maňáskový betlém, rok 2025, Prostějov.
Eva Zemandlová, maňáskový betlém, rok 2025, Prostějov.
Eva Zemandlová, maňáskový betlém, rok 2025, Prostějov.
Eva Zemandlová, maňáskový betlém, rok 2025, Prostějov.