1956
betlém z paličkované krajky
Jitka Hanáková se narodila v Olomouci. Dětství strávila v Přerově, kde se již během školních let věnovala výtvarné výchově v Lidové škole umění. Po ukončení základní školy absolvovala učební obor fotograf v Prostějově, poté nastoupila do propagačního oddělení národního podniku Meopta Přerov.
Od roku 1985 až do odchodu do důchodu působila v Muzeu Komenského v Přerově. Právě zde se seznámila s technikou ručně paličkované krajky, které se aktivně věnuje od roku 1997. Svou zálibu později proměnila i v pedagogickou činnost. V přerovském SVČ Atlas a Bios vede kurzy paličkování, jejichž účastníci pravidelně prezentují své práce na vánočních a velikonočních salonech.
V roce 2008 absolvovala v Praze rekvalifikační kurz na ruční krajkářku se zaměřením na paličkovanou krajku. Se svými díly se pravidelně účastní výstav a krajkářských setkání doma i v zahraničí. Spolupracovala na prezentacích České republiky na mezinárodních kongresech OIDFA – např. v roce 2004 v Praze, 2008 v Nizozemsku, 2012 ve Francii, 2016 ve Slovinsku a v roce 2025 v Bulharsku. V roce 2008 se zúčastnila společné výstavy přerovských krajkářek a fotografa Jana Čepa v nizozemském Cuijku, o rok později vystavovala v německém Annabergu. S technikou paličkování se prezentovala také v polském Kętrzynu (2010) ve spolupráci se Spolkem řemesel ručních Štěpánov.
Dlouhodobě spolupracuje s Mohelnickým spolkem ručních řemesel, kde se podílí na výstavách, kurzech a dalších akcích, například:
- 2006 – vytvoření českého rekordu „Nejvíce trojrozměrných betlémů na jednom místě“
- 2007 – akce „24 hodin paličkování“
Své práce vystavovala mimo jiné v těchto místech: Mohelnice, Prušánky, zámek Úsov, zámek Slavkov – Austerlitz, Galerie města Přerova, Muzeum Záhlinice, Městské muzeum a galerie Hranice na Moravě, Muzeum Komenského v Přerově, Ornis Přerov, hrad Helfštýn, Lipník nad Bečvou, Muzeum a galerie Prostějov a kavárna Druhý domov v Olomouci.
Jitka Hanáková se zaměřuje především na moderní pojetí krajky. Vytváří originální oděvní doplňky a umělecké obrazy, často kombinované s netradičními materiály, jako jsou kůže, papírový provázek, sklo, dřevo, keramika či fotografie.

