pozdně barokní dřevořezba ze sbírek MGP
Jedním z výjimečných příkladů lidového umění z konce 18. století je dřevořezba znázorňující scénu Narození Páně. Tato reliéfní kompozice, vytvořená ze dřeva a opatřená bohatou polychromií, je působivým dokladem víry, řemeslné zručnosti i obrazotvornosti tehdejších tvůrců.
Ve středu scény, pod přístřeškem skromného chléva, klečí Panna Maria nad právě narozeným Ježíškem. Její postava vyzařuje pokoru a něhu, zatímco svatý Josef, stojící za ní, drží v ruce symbol palmové ratolesti – znak míru, vítězství i spravedlnosti. Na pravé straně výjevu klečí pastýř, prostý muž víry, jehož postoj odráží úctu a obdiv. Vedle něj přichází poutník – pravděpodobně jeden z prvních svědků Kristova narození. V pozadí reliéfu se tyčí stylizovaný zámek s otevřenou bránou, který symbolizuje jednak přijetí Spasitele do světa, jednak světskou moc, před níž se narodil nový král – ve skromnosti a chudobě.
Pozdně barokní dřevořezba je nejen uměleckým dílem, ale také nositelem hluboké duchovní symboliky. Polychromie dodává celému výjevu živost a zdůrazňuje jednotlivé postavy i detaily scény. Barevnost je typická pro lidové betlémy a církevní umění této doby. Kombinuje zemité tóny s výraznými barvami oděvů a pozadí.
Reliéf vznikl v době, kdy se v českých krajích silně rozvíjela tradice tvorby betlémů. Tyto výjevy, ručně vyřezávané řemeslníky nebo samotnými hospodáři, nebyly určeny pouze pro chrámové prostory. ale své místo nacházely i v domácnostech, kde během Vánoc tvořily nedílnou součást rodinné duchovní výzdoby.

